Van bus naar camper

16 maart 2018 | 2 reacties

Van bus naar camper… Begin maart 2018 liepen we onze camper tegen zijn carrosserie. Na wat onderhandelingen werden we de trotse eigenaren van een RENAULT MASTER 3.5T L3 H2 2.2 DCI EURO 2000. De bus was op een homokineet na technisch in orde. Een homokineet is een onderdeel van de aandrijfas, deze begon bij snelheden boven de 100 km per uur te bonken. Wil je meer weten over dit stukje techniek druk dan op de foto hiernaast.
Ik wil daarom iedereen aanraden om bij het proefrijden van een bus of camper deze op alle manieren te testen. Ik zelf moest en zou die bus hebben en vergat bijna om dit soort zaken te testen.

De bus was ingericht voor ouderen vervoer, inclusief lift voor rolstoelen. Rondom voorzien van ramen en een mooie metallic grijze kleur. Volgens onze kids een kleur passend bij onze leeftijd.
Om de bus om te kunnen bouwen naar camper moest natuurlijk de rolstoellift eruit. Het koste wel wat spierkracht, maar uiteindelijk hebben we de lift eruit gekregen en er iemand blij mee kunnen maken. Toen konden we beginnen met het ombouwen van bus naar camper.

Het ombouwen van onze Renault Master was een flinke klus die gerealiseerd moest worden binnen een paar maanden. We wilden er tenslotte wel meteen mee op vakantie in juli. Ik moest overdag werken, aan de bus werken deed ik in de avonduren. In het weekend kreeg ik hulp van mijn vader.

De start

Als eerste zijn we begonnen met het maken van een indeling. Wilden we in de lengte- of in de breedte richting slapen. Voor de belastingdienst moet het bed minimaal 1.80 m lang zijn. De ruimte van raam tot raam was precies 1.78. Dat was dus net tekort, daarbij komt dan ook dat we dan niet  languit zouden kunnen liggen. Dat slaapt ook niet lekker, dus besloten in de lengterichting te gaan slapen.
Een volgend besluit rondom het bed was of we een vast bed wilden, of een bed wat we tot bank zouden kunnen maken. Ook moesten we beslissen waar we het kooktoestel wilden, de koelkast en hoe we ervoor zorgden dat de kinderen nog wel op een veilige manier mee kunnen.

Slopen

Na het maken van de belangrijkste beslissingen zijn we begonnen met slopen. Na alle stoelen achterin eruit gehaald, die konden gelukkig zo losgedraaid worden, kon het echte werk beginnen. Alle bedekking, van zijkanten tot plafond eruit gehaald. Om daarna meteen te starten met het isoleren. Dit heb ik gedaan met glaswol, dit zat er ook in en was eigenlijk nog helemaal intact na 15 jaar die de bus al oud was. Over het glaswol heen de houten panelen die er in zaten er weer voor gedaan.

Omdat ik graag snel resultaat zie, ben ik daarna begonnen aan het bed. Bedbodems en een matras bij de IKEA gekocht. Om als eerste aan het bed te beginnen raad ik trouwens niet aan, dat bed wat er vast inzat, zag er wel leuk uit, maar heb ik daarna meerdere malen liever anders gehad. Na het bed wilden we snel het keukenblok, kastjes en een tafel erin hebben. Als dat er namelijk inzat, konden we op gaan voor de keuring om er officieel volgens het RDW er een camper van te laten maken. (Dat scheelt een hoop in wegenbelasting!) Over de keuring van het RDW kun je meer lezen in een ander blog.

Houtsoort

Alles wat ik met hout gemaakt heb in de camper is populieren multiplex. Ik heb hiervoor gekozen omdat het mooi licht is, makkelijk bewerkbaar en we vonden de print van het hout ook erg mooi. Op de vloer heb ik laminaat neergelegd, met daaronder eerst zilverkleurig isolatiefolie en daarop compacte thermoplaten. Ik heb er wel voor gezorgd dat de rails waar de stoelen in bevestigd moeten worden vrij bleven, zodat de stoelen nog veilig in de bus gebruikt kunnen worden. Dit is ooit door het RDW goedgekeurd toen de bus een bus voor invaliden vervoer werd, we zijn er dus vanuit gegaan dat dit ook nu weer goedgekeurd zou worden (wat inderdaad ook het geval was).

PIEP schuim

Na de keuring ben ik verder gegaan met de bovenkastjes. Deze heb ik van binnen beplakt met Carmat wandbekleding. Dit heb ik vastgeplakt met Perfax universele vloerlijm. Dit ging heel goed. De wandbekleding was goed te vormen naar de vorm van de zijkant en het dak van de bus.

Ik dacht slim te wezen en dezelfde lijm ook te gebruiken bij het isoleren van het dak, door dezelfde isolatiefolie die we op de vloer gebruikt hebben vast te plakken op het plafond voordat ik deze zou afwerken met hout. Helaas, na een dag kwam ik erachter dat de lijm alleen droogt door ademend materiaal te gebruiken. Alle folie zat dus nog los, was er zo af te halen en bleef ook nog flink stinken. Daarom alle folie weer verwijderd. Uiteraard wilde ik wel isoleren, dit uiteindelijk gedaan met 2 cm dik piepschuim. Nadat het houten plafond erin zat en we met de bus gingen rijden kwamen we erachter waarom piepschuim ‘PIEP’schuim heet. Om het piepen tegen te gaan tussen de verschillende platen in purschuim gespoten, zodat de platen niet meer langs elkaar konden schuren.

Ondertussen waren we een paar maanden verder en kwam ‘gelukkig’ het einde in zicht. De gordijntjes heb ik door mijn schoonmoeder laten maken en met de afwerking van verlichting en bijbehorende lichtknopjes is het me gelukt om voor onze zomervakantie van een bus een camper te maken!!

2 Reacties

  1. Harry

    Schitterend gemaakt zo met dat hout.
    Beetje jammer dat je niet een iets gedetaillerder stappenplan, cq werkwijze hebt gepubliceerd.
    Groeten.

    Antwoord
    • Reno

      Hallo Harry,
      Bedankt voor je compliment.
      Het idee van deze site kwam tijdens de laatste fase van het bouwproces. Ik moest de camper i.v.m. onze vakantie in 2 maanden bouwen en ook nog gewoon naar mijn werk. Een stappenplan was me toen net iets te veel om er bij te doen.
      Mocht je vragen hebben stuur ze gerust.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Van bus naar camper

Begin maart 2018 liepen we onze camper tegen zijn carrosserie. Na wat onderhandelingen werden we de trotse eigenaren van een RENAULT MASTER 3.5T L3 H2 2.2 DCI EURO 2000.

Belastingdienst

Wat betreft de belastingdienst hadden wij het vermoeden dat onze bus bij aankoop geregistreerd was als personen auto. Bij een vermoeden dit altijd melden ze zoeken dit niet zelf uit bij de belastingdienst.

RDW keuring

Om voor het kwarttarief in aanmerking te komen is een keuring bij het RDW onoverkomelijk. Maar dan moet je wel aan wat voorwaarden voldoen.

Windschermen L+R voor camper raam

Wel of geen windschermen bij de ramen in de cabine.

Zonnescherm camper cabine

Om te kunnen slapen in de cabine wilden wij aan de binnenkant zonneschermen maken. Op zoek naar stof die verduisterend werkt.

Windschermen L+R voor camper raam

Wel of geen windschermen bij de ramen in de cabine.

Belastingdienst

Wat betreft de belastingdienst hadden wij het vermoeden dat onze bus bij aankoop geregistreerd was als personen auto. Bij een vermoeden dit altijd melden ze zoeken dit niet zelf uit bij de belastingdienst.

Caravan Salon Düsseldorf

Zaterdagochtend 7 september 2019 op pad richting de Caravon Salon Düsseldorf. Goed 2 uur rijden voor ons maar dat moet geen probleem zijn voor camperaars.

Uitleg banden symbolen

Ook zo benieuwd naar wat al die symbolen en cijfertjes betekenen op je band.

Zonnescherm camper cabine

Om te kunnen slapen in de cabine wilden wij aan de binnenkant zonneschermen maken. Op zoek naar stof die verduisterend werkt.

Vuilwatertank

Een vuilwatertank hoort bij een camper, maar zijn groot en prijzig.
Daarom heb ik besloten zelf een vuilwatertank te maken van een rioolbuis.

Accu monitor Victron Energy

De accu monitor, is dat speelgoed? Nee zeker niet. In eerste instantie wilde ik dit apparaat gewoon hebben als gadget.

Airco, waterverdamping of luchtverversing

Verkoeling in de camper werd een hot item na onze laatste vakantie in Italië. Vandaar de vraag airco, waterverdamping of luchtverversing?

Volkswagen ID Buzz

De Volkswagen ID buzz is een concept model deze look-a-like van de T1 uit 1950 is volledig elektrisch uitgevoerd.

Start Bouw Je Camper

Verbouw je bus naar camper hier is het allemaal om begonnen bij ons.

Pin It on Pinterest